Leergang ‘Integrale (psycho) geriatrische psychiatrie voor ‘Onbegrepen gedrag’

Stichting Wetenschap Balans biedt de leergang ‘Integrale (psycho)geriatrische psychiatrie voor ‘Onbegrepen gedrag’ aan. Deze leergang richt zich op een interdisciplinaire, integrale benadering van de verschillende psychogeriatrische en psychiatrische problemen bij kwetsbare ouderen en de belasting van mantelzorgers. De aandacht is gericht op zowel de mogelijkheden als de beperkingen van de individuele persoon. De deelnemer formuleert zijn persoonlijke leerdoelen en werkt hieraan gedurende de gehele leergang.

Heb je al langere tijd de behoefte om meer te betekenen voor de psychische problemen van je patiënten?

Heb je meer oog gekregen voor de belasting van de mantelzorger? Wil je goed toegerust zijn voor de Wet Zorg en Dwang? Wil je de richtlijn van Verenso & NIP in zijn volle diepte kunnen toepassen? Wil je intensiever leren samenwerken met je collega’s? Dan is deze leergang een uitgelezen mogelijkheid om je vaardigheden in een prettige sfeer interprofessioneel te vergroten.Deelnemers hebben de mogelijkheid om opdrachten samen te doen met bijvoorbeeld een collega uit de eigen organisatie.

Waarom kiezen voor deze opleiding? 
Deze interdisciplinaire leergang is de essentie van geïntegreerd werken in de geriatrische psychiatrie:

  • Alle stappen van het klinisch redeneren bij probleemgedrag komen aan bod
  • Sterk praktijkgericht met een stevige theoretische basis
  • Psychotherapeutische invalshoek (meest werkzaam)
  • Past naadloos binnen de richtlijn Probleemgedrag van Verenso/NIP en gaat verder
  • Bewust worden van de eigen lacunes ofwel je eigen leer-agenda voor de toekomst
  • Opleiding wordt geaccrediteerd door Accreditatie Bureau Cluster 1, FGzPt, Verpleegkundig Specialistenregister, NIP en V&VN

Doelstelling

  • Het ontwikkelen en versterken van de eigen professionele vaardigheden ten aanzien van interdisciplinaire psychogeriatrische behandeling en zorg in klinische en ambulante setting
  • Deelnemers weten de DSA-diagnostiek te hanteren met betrekking tot ziekte en functiekenmerken en het individugericht en interdisciplinair werken, waarvan het omgaan met kennisverschillen tussen disciplines deel uitmaakt. DSA (Dynamische Systeem Analyse) is een methode om het werken met (psycho)geriatrische patiënten overzichtelijk en daarmee eenvoudiger te maken.
  • Het optimaliseren van een interventiegerichte attitude vanuit respect voor, en gelijkwaardigheid aan de cliënt met PG-problematiek waarbij de problemen en mogelijkheden van de cliënt en zijn systeem centraal worden gesteld
  • Het bieden van ruimte om vanuit persoonlijke motieven gekoppeld aan positie en deskundigheid een eigen professionele bijdrage te leveren aan de leergang

Doelgroep

Deze interdisciplinaire leergang is speciaal opgezet voor medisch specialisten in de ouderenzorg, maar ook voor overige specialisten en hulpverleners in de ouderenzorg zoals Specialist Ouderengeneeskunde / Verpleegkundig specialisten / Physician Assistants / hboV-ers / SPH-ers / Ergo- & fysiotherapeuten / Vaktherapeuten / Logopedisten / Maatschappelijk werkenden / Wijkverpleegkundigen / Casemanagers / Psychologen.

Accreditatiepunten

Accreditatie Bureau Cluster 1 (Huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten) (ABC1) – 40 punten

Accreditatiebureau – FGzPt – 44 punten

Accreditatiebureau Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals – 54 punten

Accreditatiebureau Verpleegkundig Specialisten Register – 54 punten

Accreditatiebureau NIP-Eerstelijns psychologie – 48 punten

Duur

Start- en eind datum: 30 september 2019 – 3 februari 2020
Locatie: Breederode Hogeschool, Rotterdam
Omvang: 9 lesdagen (260 uur)
Kosten: € 2.750,-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.